Maksuttomat työkalut tehokkaaseen hakusanatutkimukseen

Jos haluat saada sivustollesi kävijöitä suoraan hakukoneiden hakutuloksista tai käyttää hakujen mainostusvaihtoehtoja (kuten Google Adwords), yritykselläsi on oltava käsitys siitä, mitä asiakkaat tai tulevat sellaiset todellisuudessa netistä hakevat. 

Tämä ei ole ihan pieni juttu. Voit hakukoneoptimoida täydellisesti tekstejä pilvin pimein, mutta jos et tarkista, että käyttämääsi hakutermiä oikeasti myös hakee joku netistä, et tule saamaan siitä haluamaasi hyötyä. 

Siksi olen koonnut tähän kirjoitukseen 10 maksutonta työkalua hakusana-analyysiin, joilla saat käyttöösi jo huiman arsenaalin tietoa hakusanoista. Käytän itse lisäksi maksullisia palveluita, mutta hyppäys maksuttomista maksullisiin työkaluihin on satojen tai jopa tuhansien eurojen sijoitus. Pääset mainiosti alkuun näillä työkaluilla sijoittamatta senttiäkään.

Ennenkuin esittelen työkalut ja miten käytät niitä, käydään vielä läpi, miksi niiden käyttö on niin hyödyllistä.

Haku paljastaa asiakasryhmiä ja asiakkaiden ongelmia

Joskus voi tuntua, että tiedät kyllä mitä ihmiset hakevat ja haluavat jo itsestään. Valitettavasti se ei ole aina totta, sillä kaikki eivät vielä tiedä sitä, mitä sinä tiedät. Asiakkaasi voi hyvinkin ehdottomasti tarvita tietoa jostakin aiheesta ja hyötyä suunnattomasti sen ymmärtämisestä. Hän ei vain vielä tajua etsiä sitä. 

Toinen asia on se, miten ihmiset etsivät. Tietävätkö he alasi erikoistermit? Osaavatko he etsiä samoilla sanoilla, joilla sinä puhut ratkaisuista heidän ongelmaansa?

Jo paljonkin hakusanojen kanssa työkennellyt yllättyy silloin tällöin, kun sivuston tilastoista ponnahtaa ylös hakusanoja, jotka toimivat hienosti omassa aiheessa, mutta joille ei koskaan olisi keksinyt itse kirjoittaa sisältöä. 

Usein hakusana-analyysi paljastaa myös sellaisia aihealueeseesi liittyviä huolia ja ongelmia, joita asiakas ei sinulle helposti kerro. Niiden tunnistaminen voi olla yritykselle kultaakin kalliimpaa. Liittyykö aihealueeseesi jokin nolompi juttu, josta ihmiset eivät uskalla kysyä tai mainita?

Eivät kaikki halua kertoa, etteivät tiedä auton huollosta mitään, eivät osaa valita itselleen sopivia vaatteita tai vaikka, että pelkäävät olevansa liian kokemattomia johtajakoulutukseen. Netissä homma on helpompi ottaa haltuun ja kohdistaa sisältöä suoraan näitä asioita etsiville ihmisille.

Jos asiakas vaikkapa vertailee tuotteita tai tekniikoita, voit tarttua tähän epäilyyn ja kirjoittaa auki, miksi valinta on oikeastaan ihan selvä. Tai voit esimerkiksi mainostaa parempaa vaihtoehtoasi haussa, jossa etsitään kilpailijan huonompaa vaihtoehtoa. 

Kaikki tämä ja kävijöiden saaminen hauista yleensäkään onnistuu vain, jos todella tiedät, mitä ihmiset aihealueeltasi hakevat. Samalla hyvä hakusana-analyysi toimii sisältöstrategian loistavana pohjana ja poistaa kaiken pähkäilyn, mistä nyt kannattaisikaan tässä kuussa kirjoittaa.

Parasta tässä on vielä se, että yksinkertaisimmat työkalut ovat jo sinulla käytössä.

Yksinkertaisin työkalu hakusana-analyysiin

Yksinkertaisimmillaan hakusanatutkimus lähtee liikkeelle siitä, että kirjoitat Googlen hakukenttään sinua kiinnostavan hakusanan. Sen jälkeen avautuu ehdotettujen hakusanojen lista. Tästä saat jo viitettä siitä, mitä ihmiset usein Googlesta hakevat. 

Kaikki vaihtoehdot eivät ehkä ole hyödyllisiä, mutta voit saada ideoita, joita et tullut aikaisemmin ajatelleeksi. Vaikkapa kirjoittaessani hakusana-analyysistä tässä kirjoituksessa, minun kannattaa huomata, että siihen liittyy myös synonyymi hakusanatutkimus ja huomoida, että kaikki eivät lue tekstiä optimoidakseen blogikirjoituksia tai verkkosivusisältöä vaan osalle tärkeintä on syvempi ymmärrys hakusanamainonnasta. 

Vaikka et tekisi mitään muuta, helpoin tapa lähteä liikkeelle on tehdä aiheeseesi liittyvät selkeät haut ja katsoa, mitä lisätietoa niillä saa. Sen jälkeen katso, kuka sijoittuu ensimmäisille sijoille ja millaisella sisällöllä. 

Tämän helpompaa tietä hakusanojen ja avainsanojen maailmaan ei ole ja se vie ehkä 15 minuuttia. Nyt kun olet sisällä tässä maailmassa, eiköhän kuitenkin jatketa hieman? 

Ideoita jokaisesta hausta: Keyword Surfer

Yksi ensimäisistä työkaluista, joita itse asensin käyttöön oli silloin vielä maksuton Keywords Everywhere. Se on Chrome-selaimen lisäosa, joka näyttää jokaisen haun tai vaikka YouTube-videon yhteydessä siihen liittyvät hakusanat. Tältä näyttää nykyinen Keywords Everywhere näkymä hakutuloksissa:

Näet siis tuloksen vieressä tietoa sivustosta ja sivupalkissa lisätietoa hakuun liittyvistä hakusanoista tai lauseista. Trendinäkymä näyttää, miten hakusanaa on eri aikoina haettu.

Keywords Eveywhere on kuitenkin nykyään muuttunut osin maksulliseksi ja rajoittanut ilmaiseksi saatavilla olevan tiedon määrää. Maksuttomana työkaluna sen on siksi korvannut monelle Keyword Surfer lisäosa. Se toimii samalla tavalla selaimessa ja on miellyttävämmän näköinen:

En käytä itse näitä työkaluja niinkään hakusanatutkimukseen kuin hahmottaakseni trendejä, mutta se on yksi harvoista työkaluista, joka antaa tietoosi tarkkoja hakujen määriä. Tämä on yleensä maksullisiin työkaluihin rajoitettu ominaisuus. Samanlaisen selaimen lisäosan tarjoaa maksullisista palveluista ainakin Ubersuggest.

Lisäksi nämä työkalut pitävät hakusanat ja analyysin kokoajan silmieni edessä, jotta huomaan esimerkiksi mitkä avainsanat ovat mainostuksessa hyödyllisiä tai miten eri sivustot ovat onnistuneet hakusanojen käytössä tai kävijöiden saamisessa sivustolleen. 

Mitä maksetaan mainosten avainsanoista ja mitkä hakusanat kiinnostavat yrityksiä? GoogleAds Keyword Planner

GoogleAds Keyword Planner on hakukoneessa näkyvien mainosten analysointiin ja tekemiseen tarkoitettu työkalu, jota moni on käyttänyt myös sivuston tai blogin kanssa työskennellessään hakusanatutkimukseen.

Työkaluun pääsee käsiksi luomalla ensin mainostilin. Sitä varten ei tarvitse antaa korttitietoja ja rekisteröidyttyäsi pääset “Työkalut ja Asetukset” kohdasta avaamaan avainsanasuunnittelijan. 

Ehkä juuri maksuton käyttö muiden kuin mainostajien osalta on johtanut siihen, että tämä työkalu ei näytä enää tarkkoja hakumääriä eri hakusanoille.

Työkalun avulla voi kuitenkin hahmottaa, mitä hakusanoja haetaan paljon ja mitä vähemmän ja saada tietoonsa paljonko hakusanalla mainostaminen maksaa. Se on avainsanatutkimukseen tärkeä työkalu, jos haluat tehdä hakusanamainostusta eli näkyä mainospaikoilla Googlen haussa. 

 Mitä milloinkin haetaan? Google Trends

Haluatko nähdä, mitä ihmiset hakevat juuri nyt tai ymmärtää, onko jokin hakusana kiinnostava vain kausittain? Siinä sinua auttaa Google Trends. Tässä yksi esimerkki siitä, millaista tietoa Google Trends antaa suosituimmista hauista:

Trends ei kuitenkaan ole työkalu vain niille, jotka etsivät uusia aiheita ja näkökulmia sisältöönsä.

Tämä hakuu näyttää hakutermin “perunalaatikko” olevan todella kausittainen – jos se kuuluu yrityksesi aihepiiriin, kannattaa tätä sisältöä siis jakaa ja mainostaa silloin, kun sitä haetaan:

Vaikka Google Trends ei oikein riitä ainoaksi hakusanatyökaluksi, se on erittäin mielenkiintoinen työkalu tukemaan hakusanatutkimustasi ja tarjoaa myös ideoita, jotka liittyvät etsimiisi aiheisiin. Mainostajille se voi kertoa siitä, milloin mainostus etenkin kannattaa.

Miten sivustosi vertautuu muihin ja mitä hakusanoja voisit tavoitella? Google Search Console

Tässä on itseasiassa yksi tämän kirjoituksen ylivoimaisesti tehokkaimmista työkaluista.

Moni ihmettelee, miten tällainen työkalusetti voi edes olla maksutta saatavilla, kun pääsee kärryille sen käyttämisessä. Siksi olen kirjoittanut tästä kokonaisen oman oppaan, jonka avulla otat työkalun käyttöön ja ymmärrät, mitä tietoa voit sieltä käyttöösi poimia. 

Google Search Console kertoo sivustosi toiminnasta, auttaa sinua kertomaan Googlelle sivuston rakenteen ja näyttää, mitkä hakusanat tuovat sivustollesi kävijöitä ja missä hauissa sivustosi on näkyvillä. Pystyt silloin mm. optimoimaan sivusi metatietoja, jos tulos näkee haussa, mutta ei saa klikkauksia. 

Consolesta löytyvät myös hakusanat, joilla et ole ehkä sijoittunut ihan huipulle, mutta jotka silti tuovat sivustolle kävijöitä. Jos ne ovat sopivia ja niitä käyttävät kävijät ovat luultavasti oikeaa kohderyhmää, voit optimoida kirjoitustasi hieman noustaksesi tuloksissa myös tälle haulle. 

Mistä ihmiset puhuvat? Keyworddit ja Questiondb

Trendien lisäksi yksi tunnettu hyvä tapa tietää, mistä yrityksen kannattaa tehdä sisältöä on tarkkailla esimerkiksi Facebook ryhmien keskustelua ja käyttää sieltä nousseita kysymyksiä ja ongelmia oman sisällön aiheina. Tähän on myös muutama työkalu, jonka avulla voit tehdä samanlaista tutkimusta englanniksi.

Keyworddit hakee valitsemastasi Reddit aiheesta hakusanoja ja tekee niistä valmiin listan. Jos et vielä tunne Redditiä, se on foorumien kokoelma, jossa keskustellaan lähes aiheesta kuin aiheesta ja jonne käyttäjät lisäävät tiedostoja ja linkkejä. Reddit on kävijämäärissä Amerikassa suositumpi kuin Twitter ja Instagram.

Miksi tämä on hyödyllistä? Koska tästä hausta nousevat hakusanat liittyvät oikeisiin ongelmiin, joista ihmiset keskustelevat keskenään foorumeilla. Redditiä kehutaan myös siitä, että sen sisältö on moderoitua. Tällaisia tuloksia sain haulla “fitness” osiosta Redditistä:

Questiondb kokoaa samaan tapaan kysymyksiä verkkosivuilta tietokantaan, josta voit samalla tavalla hakea omaa aihettasi ja löytää hakusanoja ja aiheita. 

Monet työkalut antavat tehdä muutaman haun ilmaiseksi

On olemassa monta samanlaista työkalua, jotka ovat hyvin edullisia tai antavat tehdä muutaman haun ilmaiseksi. En kuitenkaan listaa niitä kaikkia tähän kirjoitukseen siitä syystä, että tositarkoituksella hakusana-analyysiä tekevän yrittäjän työssä ne lähinnä alkavat ärsyttää. Sinun tuskin kannattaa maksaa näistä työkaluista, jos et ole markkinointialalla tekemässä analyysejä useille sivustoille.

Parhaat muutamia maksuttomia hakuja tai maksuttoman kokeilun sallivia palveluja ovat:

  • Ubersuggest – hanki sisältö ideoita sen perusteella, mitä muut julkaisevat ja seuraa sivustosi kehitystä Google Serach Consolen tapaan. Erillinen suomenkielinen haku.
  • Answer the public – mitä ihmiset kysyvät aiheestasi. Loistava työkalu, joka kuitenkin rajoittaa hakujen määrää. Ei lukuja hakumääristä, mutta kattava lista hakusanoista, joita voit lähteä tavoittelemaan. Tilaus maksaa 99 dollaria kuukaudessa. 
  • Moz.com ja Ahrefs ovat hyviä työkaluja, jotka tarjoavat maksuttoman tai edullisen lyhyen kokeilun palveluistaan. Ne voivat olla hieman monimutkaisia käyttää, joten varaa runsaasti aikaa kokeilulle saadaksesi niistä hyötyä. Molempien edullisimmat tilaukset ovat alkaen 99 dollaria kuussa.

Luultavasti suurin kulusi hakusanatutkimuksessa on lopulta oma aikasi ja työkalujen opettelu.

Toivottavasti pääset näiden työkalujen avulla ainakin hyvään alkuun hakusana-analyysissä.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *