Kun sivusto on saatu kuntoon niin, että se saa aikaan toimintaa ja tuottaa tulosta, seuraava askel on saada sinne kävijöitä. Moni miettii, miten se onnistuu?
Hakukoneet ovat siihen yksi selkeä reitti. Kirjoittamalla hyvää ja oikealla tavalla optimoitua sisältöä tavoittaa ihmisiä, jotka etsivät esimerkiksi Googlen hausta vastausta ongelmaan tai ratkaisua kiperään tilanteeseen.
Mutta jotta voit tavoittaa näitä kävijöitä, on tiedettävä paitsi sivuston kävijämääristä, mitä hakusanoja todellisuudessa etsitään myös siitä, mitä sivustollasi milloinkin tapahtuu ja miten sinne päädytään.
Yrittäjä, joka osaa tunnistaa hakusanat ja -lauseet, joilla kävijät ratkaisua etsivät, voi saada sivustolleen satoja tai tuhansia kävijöitä useasta blogikirjoituksesta kuukaudessa optimoimalla sisältöä melko yksinkertaisin askelin. Mutta hyvin alkanutta prosessia ei suinkaan kannata lopettaa hakusana-analyysiin ja esimerkiksi sivuston sivujen ja blogisisällön optimointiin.
Silloin, kun nämä perusaskeleet alkavat olla kunnossa, saat lisäapua Google Search Consolesta, jonka saatat tuntea sen vanhalla nimellä Webmaster tools. Tässä artikkelissa kerron, kuinka saat tästä maksuttomasta työkalusta arvokasta tietoa, joka auttaa sinua sivustosi kehittämisessä.
Vaikka tämä tuntuisi aluksi monimutkaiselta tai aikaavievältä, autan sinua tekemään sen helposti askel askeleelta. Seuraamalla tätä artikkelia saat otettua Google Search Consolen hyötykäyttöön ja alat kasvattaa kävijämäärää sen avulla ilman tuskailua tai loputonta netin selaamista.
Tästä artikkelista opit mm:
- Kuinka otat Google Search Consolen käyttöön
- Miten käytät sitä tuomaan lisää kävijöitä sivustolle
- Mitä muuta hyödyllistä tietoa saat työkalun avulla sivustostasi
- Kuinka teet ja tallennat “site map” sivustokartan ja kerrot sivustosi päivittyneen
- Mitä tietoja kannattaa katsoa eri tilanteissa
- Miten tietoa voi suodattaa ja milloin siitä on hyötyä
- Esimerkki, miten voit käyttää Search Consolea sivuston hakukoneoptimoinnissa
Huom! Suosittelen jokaista ottamaan työkalun käyttöönsä nyt, sillä silloin se alkaa kerätä tietoa, jota voit käyttää tulevaisuudessa.
“Käytän jo Google Analyticsiä ja Google Keyword Planneriä. Mitä uutta saan Google Search Consolesta?”
Hyvä kysymys! Ja jos et ole vielä tutustunut Google Analyticsiin ja asentanut sitä, suosittelen tekemään sen ennenkuin jatkat eteenpäin.
Sen lisäksi maksuttomiin hakusanatyökaluihin mukaan luettuna Google Keyword Planner on hyvä tutustua ensin ja kerron niistä sekä hakusanojen tunnistamisen perusteista syvemmin täällä. Jos sinulla ei ole vielä sisältöä, et saa paljonkaan tietoa irti Search Consolesta, mutta suosittelen asentamaan sen, jotta alat kerätä tietoa sivustoa kehittäessäsi.
Tässä artikkelissa kerron sinulle nimenomaan siitä, mitä voit lisäksi tehdä sivustosi hyväksi ottamalla käyttöön Google Search Consolen. Siitä on hyötyä jokaiselle, jolla on sivusto.
Google itse kuvaa työkaluansa näin:
“Paranna tehokkuuttasi Google Haussa. Search Consolen työkaluilla ja raporteilla mittaat sivuston Hausta saamaa liikennettä ja tehokkuutta Haussa, korjaat ongelmia ja esität sivuston parhaalla mahdollisella tavalla Googlen hakutuloksissa.”
Käytännössä se antaa mahdollisuuden katsoa sivustoa hieman enemmän hakukoneen silmin aina siitä, miltä hakutulos näyttää ja miten sivusto on pärjännyt siihen onko sivustolla suuria ongelmia, jotka estävät hakukoneista sijoittamasta sitä hakuun.
Tiivistettynä sivuston ylläpidon puolesta Google Search Consolen etuja ovat mm. se, että:
- voit kertoa Googlelle sivustosi päivittyneen ja pyytää sitä ottamaan muutokset huomioon
- voit kertoa Googlelle, mitä sivustollasi on, mitkä sivut haluat hakukoneista löytyvän ja mitkä sivut haluat pitää niiltä piilossa
- tunnistat virheet sivustolla helpommin ja voit korjata ne
- onko sivustolla jotakin, joka Googlen on ollut vaikeaa sisällyttää hakuun
- onko hakukoneen löytämässä sivussa eroja sivun uusimpaan versioon
- kuinka kauan oikeilla käyttäjillä kestää ladata sivu – asia, joka vaikuttaa hakutuloksissa
- näet ilmoituksen sivun mahdollisista turvallisuusongelmista
Jo näistä syistä Search Console kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Jos tulokset alkavat huonontua merkittävästi, sivustolla voi olla jokin ongelma ja vaikkapa sisällön julkaiseminen tiiviisti ei välttämättä tuo haluttuja tuloksia.
Jos ollaan rehellisiä, tämä on kuitenkin monesta hieman tylsää ja turhaa. Yrittäjällä on muutakin tekemistä kuin seurata tiiviisti sivustonsa perusterveyttä. Joten puhutaan siitä, miksi olet täällä.
Search Console auttaa saamaan lisää kävijöitä näyttämällä, miksi saat kävijöitä
Sen lisäksi, että Search Console auttaa sinua helposti pitämään sivustosi perusterveenä ja Googlen näkyvillä, saat siitä ulos tietoa, joka auttaa sinua tietämään tarkalleen, missä kohtaa ole hakutuloksissa, miten hyvin otsikkosi toimivat ja mistä kävijät sivustollesi tulevat.
Se kertoo sinulle nimittäin:
- millä hakusanoilla sivustosi tällä hetkellä sijoittuu haussa ja monentenako olet tuloksissa keskimäärin
- kuinka usein ihmiset klikkasivat tulosta haussa
- kuinka usein tietty sivu näytetään tuloksissa
- prosentti, kuinka usein tulosta tällöin klikataan
- mistä sivustollesi linkitetään ja sivuston sisäiset linkit
Katsomalla jokaisen hakusanan ja sivun kohdalta tuloksia, voit tehdä ainakin kolme toimenpidettä, jotka tulevat kasvattaamaan sivustosi kävijämääriä tai parantamaan tulostasi.
1. Testaa ja paranna metatietojen sisältöä sekä otsikoita
Search Console kertoo sinulle lukuina, kuinka sijoitut haussa, moniko sivusi on haussa nähnyt ja moniko heistä klikkasi keskimäärin linkkiäsi. Tämä taas kertoo siitä, kuinka hyvin otsikointisi ja antamasi metatiedot kuten sivun kuvaus osuvat kohdilleen tällä hakusanalla tietoa hakeville.
Voit verrata omaa näkymääsi menestyneimpien sivustojen hakutuloksiin ja tarvittaessa muuttaa sitä.
2. Käytä suosituinta sisältöä hyväksesi ja ymmärrä ero kävijöiden laadussa
Search Consolesta löytyy tietoa siitä, mistä kävijöitä sivustolle tulee. Suosituin sisältö voi joskus yllättää ja toisaalta selittää esimerkiksi, miksi korkeasta kävijämäärästä huolimatta vaikkapa yhteydenotot ja myynti eivät kasva. Kävijöiden määrä ei ole yhtä tärkeää kuin se, että he ovat aidosti kiinnostuneita yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista.
Kun tiedät, mitkä sivut vetävät suuren määrän kävijöitä tai ovat sijoittuneet paljon kävijöitä tuovalla hyvällä hakusanalla, voit sijoittaa näille sivuille esimerkiksi sähköpostilistalle liittymiseen kannustavan maksuttoman lahjan aiheesta.
Jos et sijoitu yrityksellesi tärkeällä hakusanalla, harkitse tukipilarin rakentamista sivustosi sisällöistä ja tarkista, voitko parantaa esimerkiksi otsikointia. Kaikkeen tähän saat aputyökaluja Search Consolen tiedoista.
Onko huono tulos seurausta otsikosta, teknisestä ongelmasta tai siitä, että hakusana on liian kilpailtu ja muut sivustot tulevat aina ohittamaan loistavankin sisällön haussa? Vai voitko esimerkiksi hankkimalla itse lisää linkkejä parantaa sijoitustasi merkittävästi?
3. Löydä hakusanoja, joita kannattaa lisätä sivustolle ja sisältöön
Sijoitutko hakusanalla, jolle et ole optimoinut sisältöä? Jos hakusana on hyödyllinen ja tuo sivustolle oikeanlaisia kävijöitä, kannattaa käyttää tätä hakusanaa ja lisätä se tekstiin. Tällöin mahdollistat sisällön nousemisen haussa entisestään.
Search Console näyttää sinulle, missä hauissa sivusi näkyy.
Voit nähdä mm.:
- aikajanan siitä, miten kävijämäärä sekä näkyvyys kehittyvät
- millä hauilla sivusi luultavasti tulee näkyviin
- millä laitteilla hakuja tehdään – onko sivustosi mobiiliystävällinen?
- mille sivuille hausta myös klikataan, kun ne on näytetty haussa
Nämä tulokset sisältävät siis sellaisetkin haut, joille et ole itse optimoinut sisältöä ja voit käyttää tätä hyväksesi parantaaksesi tuloksia entisestään.
Miten tiedät, mitä sinun pitää työkalun monista tiedoista katsoa?
Tulen tässä artikkelissa kertomaan sinulle, miten tämä kaikki käytännössä tehdään, joten nyt on vain tärkeää ymmärtää, että sinun kannattaa asentaa ja käyttää Search Consolea ja että kävijämäärien kasvatus tällä tavalla ei ole mikään kikka vaan lukuihin ja tietoon perustuva toimiva metodi.
Search Console tarjoaa peruskäyttäjän näkökulmasta valtavan määrän vaihtoehtoja ja tietoa ja aloittaminen voi siksi tuntua hankalalta, jos teet sen ilman minkäänlaista suunnitelmaa. Työkalun opettelu kannattaakin mielestäni tehdä osissa ja yksi tavoite kerrallaan.
Voit aloittaa laittamalla sivuston perustiedot ja työkalut kuntoon ja siirtyä sitten työskentelemään hakukoneoptimoinnin parissa. Kuljetan sinut tämän prosessin läpi loppuosassa tätä artikkelia ja autan sinut tekemään nämä asiat selkeästi askel askeleelta ilman informaatioähkyä.
Tämä ei välttämättä kuitenkaan ole yhden päivän projekti. Tallenna tämä artikkeli selaimesi kirjanmerkkeihin ja palaa tarvittaessa tekemään seuraava askel myöhemmin.
Näin otat käyttöön Google Search Consolen
- Kun haluat tarkastella yrityksen sivustoa, kirjaudu sisään yrityksesi Google tilille.
- Mene Google Search Consolen sivustolle
- Valitse valikosta “Lisää verkko-omaisuus”
- Valitse vaihtoehdoista “Verkkotunnus” – tällöin sinun ei tarvitse lisätä erikseen esimerkiksi https ja http sivustoa. Jos valitset URL vaihtoehdon, muista lisätä esimerkiksi verkkosivu.com ja www.verkkosivu.com muodot osoitteesta. Valitsemalla verkkotunnus sinun ei tarvitse tehdä lisätoimia, jotta Google käsittelee näitä yhtenä sivustona.
- Klikkaa jatka
- Vahvista omistavasi sivusto – vaikka Google alkaa kerätä dataa heti, se ei halua antaa sitä muille kuin sivuston omistajalle ja vaatii siksi vahvistuksen. Voit vahvistaa näitä ohjeita seuraamalla.
Tämä viimeinen askel voi tuntua tekniseltä, mutta vaatii lopulta vain pienen muutoksen sillä verkkosivulla, jonka kautta rekisteröit verkkotunnuksesi. Voit pyytää rekisteröijää tekemään sen, jos sinulla ei ole pääsyä tietoihin tai se tuntuu liian hankalalta.
Valitsemalla URL vaihtoehdon saat enemmän erilaisia mahdollisuuksia vahvistamiseen. Tällöin voit esimerkiksi ladata HTML tiedoston, jonka voit WordPress sivulla laittaa Yoast SEO lisäosatyökalun “Webmaster tools” välilehdelle kohtaan “Google verification code”. Yoast SEO on muutenkin hyödyllinen maksuton työkalu sisällön hakukoneoptimointiin, koska se antaa ohjeita, kuinka voit parantaa sisältöä ja näyttää helpoin liikennevalovärein, onko tekstin optimoinnissa selkeitä ongelmia.
Jos meinaat jäädä jumiin tässä kohtaa, älä luovuta tai lykkää asiaa vaan hankia apua. Minä tai joku muu hieman verkkosivujen kanssa toiminut osaa auttaa sinut askeleen yli ja lupaan, että tämä on teknisin osa prosessia. Jos et saanut tätä tehtyä, laita heti sähköpostia ihmiselle, jonka uskot voivan auttaa tai palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Linkitä heille myös ohje vahvistamisesta – he tietävät mistä on kyse.
Site map eli sivustokartta: tarvitsetko sellaisen?
Kun kirjaudut sisään Search Console työkaluun, voit valita yläkulmasta, minkä sivuston tietoja haluat tarkastella. Yleisnäkymän vasemmalta puolelta löydät työkalun eri toiminnot sivupalkista. Vaihtoehdoista löytyy “Sivustokartat”.
Klikkaamalla tähän osioon löydät mahdollisuuden lähettää sivustokartta ja jos sivustoltasi on löydetty suoraan kartta, se saattaa olla listattuna. Mutta pakitetaan hieman. Mikä ihme on sivustokartta ja tarvitsetko sellaisen?
Voit sijoittua Googlen haussa ilman sivustokarttaa. Kunhan sivustosi on loogisesti rakennettu ja linkitetty, Google pystyy normaalitilanteessa löytämään kaikki tekemäsi sivut ja indeksoimaan ne haussa oikein. Hubspot listaa neljä erilaista tilannetta, joissa sivustokartta on kuitenkin avuksi tai välttämätön:
1. Sivustosi on todella suuri ja sisältää monia erilaisia sivuja, jolloin Googlelta voi jäädä jotakin helpommin huomaamatta.
2. Sivustolla on paljon yksittäisiä sivuja, joita ei ole linkitetty mihinkään muuhun sivustolla. Ne on vaikeampi löytää.
3. Sivusto on uusi eikä sille ole juurikaan linkitetty miltään ulkopuoliselta sivustolta.
4. Sivustolla on paljon erilaista mediasisältöä tai se näkyy Google Newsissä.
Lisäämällä sivukartan näet Search Consolesta milloin Google on viimeksi tarkistanut sivut ja kuinka monta sivua tai osoitetta se indeksoi hakuun.
Googlen omilta sivuilta löydät ohjeet sivustokartan tekemiseen sopivassa muodossa, jotta voit ladata sen Search Consoleen. Käytännössä kartan kirjoittaminen on hyvin yksinkertaista ja voit nähdä esimerkin XML-sivukartan tiedoista täältä. Sivustokartan osoitteen voit lisätä myös robots.txt tiedostoon, mutta suurimmalle osalle helpointa lienee vain ladata rakennettu kartta Search Consoleen.
Sivustokartan tekeminen on erityisen hyödyllistä silloin, kun haluat kertoa Googlelle sivuston olevan olemassa tai huomaat, että sivuston sivuista osa ei näy haussa.
Kun sivukartta on ladattu, voit käyttää sivustokartat välilehden työkaluja ja seurata, että kaikki sivusi löytyvät hausta ja milloin sivuston sivut on viimeksi tarkistettu.
Näin tarkistat, löytyvätkö sivustosi sivut Googlen hausta ja lisäät sivuja
Kattavuus välilehdeltä saat keskimääräisen arvion siitä, montako sivua Google on löytänyt sivustolta ja montako se on ohittanut.
Suurimmalla osalla sivuston rakennusalustoista voit merkata suoraan uuden sivun tietoihin, että haluat hakukoneiden ohittavan sen. Se on hyödyllistä, jos tarjoat esimerkiksi maksullista sisältöä asiakkaille sivuilla, etkä halua näiden sivujen löytyvän helposti hausta rakentamatta kuitenkaan jäsenyyssivustoa tai lukitsematta sivua. Samoin esimerkiksi kampanjoiden myyntisivut voi olla hyödyllistä piilottaa, jos ne ovat osa vaikkapa tietyn ajan voimassa olevaa tarjousta tai vain tietylle asiakaskunnalle.
Voit tarkistaa, montako sivua Google löytää sivustoltasi myös kirjoittamalla Google haun hakukenttään site:verkkosivusiosoite.fi . Tässä verkkosivusiosoite korvataan tietysti oman yrityksesi verkkotunnuksella mukaanlukien sen oikea maapääte tai .com. Google palauttaa hakutuloksena montako sivua se löytää sivustolta.
Voit käyttää samaa hakua yksittäisen sivun kohdalla lisäämällä sen koko osoitteen site: operaattorin jälkeen. Voit myös tarkistaa yksittäisen sivun tilanteen Search Consolen URL-tarkastus kohtaa klikkaamalla ja syöttämällä osoitteen sivun yläreunaan avautuvaan hakukenttään.
Jos haluat päivitysten näkyvän nopeammin, voit pyytää Googlea ideksoimaan sivuston tai tietyn sivun uudelleen. Alla olevassa esimerkissä olen hakenut sivua, jota ei löydy sivustolta. Google palauttaa tiedon, että sivua ei löydy Googlen hausta. Tuloksen alanurkassa oikealla lukee “Pyydä indeksointia”. Klikkaamalla tästä voit kertoa Googlelle, että toivoisit sen tarkistavan sivun tavallista nopeammin.
Sivun ideksoinnin pyytäminen ei ratkaise tilanteita, joissa sivua ei ole lisätty hakuun jonkun ongelman takia.
Koska Google löytää sivuja linkkien perusteella, voit parantaa sivujen löytymistä varmistamalla, että linkität tärkeitä sivuja toisiinsa sivuston sisällä järkevällä tavalla. On myös normaalia, että Google ei löydä kaikkia sivuja, sillä se jättää ideksoimatta sellaisen sisällön, joka on huonolaatuista eikä sisällä mitään kiinostavaa. Ahrefs lainaa artikkelissaan Googlen indeksoinnista Googlen John Muellerin kommenttia asiasta:
“Emme koskaan indeksoi kaikkia tunnettuja URLeja, se on aika normaalia. Keskittyisin tekemään sivustosta tosi hyvän ja kiinnostavan, silloin asiat yleensä toimivat paremmin.”
On tärkeää myös ymmärtää, että indeksointi ei tarkoita, että sivu sijoittuu haussa tarpeeksi korkealle, jotta saat hausta kävijöitä tai että saisit juuri oikeanlaisia kävijöitä. Olenkin kirjoittanut hakutuloksissa sijoittumisesta oman artikkelinsa, jota kannattaa vilkaista vaikka seuraavaksi.
Kävijöihin ja hakutuloksiin liittyvä sanasto ja luvut
Jotta voit tehokkaasti käyttää Search Consolea ja ymmärtää näkemäsi datan merkitystä, käydään läpi, mitä analytiikan termit oikeasti tarkoittavat ja mitä tarvitsemasi luvut kuvaavat käytännössä.
Verkkohaun klikkaus tai klikkaus tarkoittaa sitä, kun hakutuloksia tarkasteleva henkilö on nähnyt tuloksesi haussa ja klikkaa sivustollesi eli pois Googlen hausta. Luku ei kasva, jos sama henkilö palaa hakutuloksiin ja klikkaa samaa linkkiä heti uudelleen. Klikkausten lukumäärä lasketaan sellaisenaan eikä suhteutettuna muihin lukuihin. Jos lukumäärä jollekin sivulle on vaikka 12, linkkiä klikattiin 12 eri kertaa, kun se tuli näkyviin haussa.
Kattavuus kertoo siitä, kuinka monta sivuston sivua löytyy hausta. Kattavuus pienenee, jos sivustolla on indeksointia estäviä virheitä eikä kaikkia sivuja voida lisätä hakuun.
Näyttökerta tarkoittaa sitä, kun sivu on sisällytetty hakutuloksiin. On tärkeää huomata, että kävijän ei tarvitse käytännössä nähdä sivulla tulosta, jotta se lasketaan näyttökerraksi: riittää, että sivu sisällytettiin tuloksiin, mutta kävijä ei edennyt hakutuloksissa tarpeeksi nähdäkseen sen edes sivulla. Suurin osa klikkauksista jakautuukin kolmen ensimmäisen hakutuloksen kesken, minkä takia hakutuloksissa sijoittuminen on tärkeää sen lisäksi, että sivu on indeksoitu.
Keskimääräinen klikkausprosentti lasketaan klikkauksista jaettuna näyttökerroilla kerrottuna sadalla. Jos sivu näkyy hakutuloksissa 50 kertaa ja saa aikaan 10 klikkausta, keskimääräinen klikkausprosentti on 20%.
Keskimääräinen sijainti kertoo siitä, missä kohtaa keskimäärin sivuston sivut löytyvät hakutuloksista. Esimerkiksi keskimääräinen sijainti 30 tarkoittaa, että sivuston sivut löytyvät yleensä jostakin hakutulosten neljännen sivun paikkeilta. Samalla kuitenkin keskimääräisyys tarkoittaa myös sitä, että jos sijoitut yhdelle hakusanalle sijalle 2 ja toiselle sijalle 4, keskimääräinen sijainti olisi 3, jos ne olisivat ainoat kaksi hakusanaa, joilla sivusto sijoittuu.
Kysely tarkoittaa hakusanaa tai termiä, jolla sivu löytyy hausta. Toisin sanoen tämän asian haun tehnyt ihminen kirjoitti hakukenttään.
Search Consolen perusnäkymät antavat sinulle helposti sivustoosi liittyvää perustietoa, joka varoittaa ongelmista
Search Consolen yleiskatsaus ja kehitys näkymät kertovat muutamalla vilkaisulla sivuston ongelmista ja siitä, miten hyvin työsi tuottaa tulosta. Kiinnitä huomiota säännöllisesti kahteen asiaan:
1. Onko yleiskatsauksen kattavuus näkymässä virheitä? Niitä ei pitäisi yleensä sivustolla olla.
2. Avaamalla kehitysnäkymän klikkaamalla joko sivupalkista tai yleiskatsauksen “avaa raportti” kohtaa kehityksen kohdalta saat auki kehitysnäkymän, jossa näet graafina sekä sivuston näyttökerrat että klikkaukset. Normaalille sivustolle, jonka sisältömäärä kasvaa, myös sekä klikkaukset että näyttökerrat kasvavat aikajanalla. Se vie toki hieman aikaa uudelle sivustolle, mutta kiinnitä huomiota siihen, jos nämä luvut yhtäkkiä putoavat huomattavasti. Silloin on syytä katsoa tarkemmin, mistä pudotus johtuu ja onko kyse ongelmasta.
Näin suodatat Google Search Consolen hakuun liittyvää dataa
Jos olet tustunut perustason hakukoneoptimointiin, tiedät että esimerkiksi kuvien nimeäminen helpottaa niiden löytymistä kuvahausta. Hakutuloksia on olemassa erilaisia ja myös Search Console antaa sinun tarkastella niin normaalia sivustohakua, kuvahakua kuin videohakuakin. Riippuen siitä, mistä saat eniten kävijöitä, näistä kaikki tai vain yksi voi olla sivustosi kannalta kiinnostava.
Siksi tietoja voi suodattaa. Kehitysnäkymän yläkulmasta löydät kohdan, jossa yleensä valittuna on “hakutyyppi verkko”. Tästä valikosta voit kuitenkin muuttaa valintaa:
Tällöin voit tarkastella samoja tietoja ja nähdä esimerkiksi, jos jokin sivustosi kuva tuo tietylle sivulle paljon kävijöitä. Voit verrata myös kahdenlaista liikennettä toisiinsa valitsemalla ne “vertaa” välilehdellä.
Voit muuttaa myös aikajanan päivämääriä ja kuinka pitkän ajan tiedot ovat näkyvissä. Search Console säästää jopa 16 kuukauden tiedot, mutta aloittaa niiden keräämisen vasta siitä, kun aloitat palvelun käytön. Siksi kannattaa asentaa työkalu nyt, jos et tehnyt sitä aiemmin, vaikka et ehtisi vielä perehtyä sen käyttöön syvemmin.
Klikkaamalla hakutyypin ja päiväyksen vierestä “uusi” linkkiä, voit lisäksi lisätä yhden neljästä muusta suodattimesta käyttöösi. Vaihtehtoina on kysely, sivu, maa ja laite. Jos siis haluat esimerkiksi nähdä tiedot hausta “hieroja Tampere”, jotka tehtiin kännykällä, voit tehdä sen.
Moni yllättyy huomatessaan, miten sivustoa käytetään eri laitteilla ja ymmärtää vasta lukujen valossa esimerkiksi tarpeen optimoida sivusto myös kännykälle sopivaksi. Toimivuus mobiililaitteilla vaikuttaa myös sijoittumiseen tuloksissa. Search Console antaa tietoa myös ongelmiin tähän liittyen mobiilikäyttö näkymässä.
Esimerkit: Näin käytät Search Consolen tietoja käytännössä kasvattaaksesi kävijämääriä
Tämän kirjoituksen alkupuolella motivoin sinua ottamaan käyttöön Search Consolen ja tutustumaan sen sivuston ylläpitoon liittyviin ominaisuuksiin kertomalla, että näytän sinulle askel askeleelta myös tapoja, joilla kasvatat sivustosi kävijämääriä helposti. Nyt lunastan lupaukseni. Seuraavaksi käyn nimittäin läpi viisi hyödyllistä esimerkkiä Google Search Consolen käytöstä.
1. Miltä hakutulos näyttää: toimivatko otsikko ja metatiedot?
Hakutuloksissa sisältösi kilpailee aina muiden sivujen kanssa. On tärkeää, että otsikko ja haussa näkyvät metatiedot ovat kunnossa ja että ne ovat kiinnostavia. Se on ainoa asia, joka aluksi vaikuttaa päätökseen käydä sivulla.
Voit parantaa otsikointia sekä ymmärtämällä, miksi ihmiset klikkaavat tätä sisältöä haussa (mikä kysely tuo heidät sivulle) ja täyttämällä kaikki tiedot jokaiselle tärkeälle sivulle huolella. Metatiedot löytyvät WordPressissä ja useilla muilla alustoilla sivun tiedoista tai editointisivulta tekstieditorin alta.
Kuinka löydät huonoimmin pärjäävät sivusi, joita voit parantaa?
1. Kehitysnäkymässä, klikkaa ylhäältä näkyviin keskimääräinen klikkausprosentti sekä keskimääräinen sijainti
2. Klikkaa välilehdelle “sivu”
3. Klikkaa tulosten oikeasta yläkulmasta nuolta klikkausprosentti sanan vieressä, jolloin voit vaihtaa näkyvätkö sivut järjestyksessä suurimmasta prosentista pienimpään vai toisinpäin.
4. Klikkamalla tuloksissa kiinnostavaa sivua ja menemällä “kyselyt” välilehdelle näet, millä hakusanoilla sivusto sijoittuu ja pystyt paremmin ymmärtämään, miksi ihmiset tulevat sivulle sekä mitä keskimääräinen sijainti käytännössä tarkoittaa
Entä miten voit parantaa hakutulosta? Vertaa otsikkoa esimerkiksi hakusanalla parhaiten löytyvään sisältöön. Mielellään se kertoo selkeästi juuri sen, mitä sivulta löytyy ja viesti vastaa hyvin sisältöä.
Tärkeintä on houkutella juuri niitä kävijöitä, jotka saavat sivustoltasi etsimänsä. Jos sisältösi ei ole kaikkia varten, näytä se hyvin kohdennetulla otsikolla. Ennenkaikkea, kirjoita otsikko, joka kertoo oikeille henkilöille, että sivu on juuri heitä varten ja sitä, mitä he etsivät.
Esimerkiksi tämän esimerkin otsikko on selkeä ja Googlen tulokseen on muutenkin kiinnitetty huomiota (se on kuvankaappauksen hetkellä ensimmäisenä tuloksissa):
Tämäkään tulos ei ole hassumpi:
Google on kirjoittanut lisää metadatan käytöstä, miten näkymä muodostetaan eri hakujen mukaan ja miten voit itse ottaa huomioon.
2. Löydä suosituin sisältösi ja käytä sitä hyväksesi
Suosituimmat sisällöt taas kertovat muutamasta asiasta: mitkä aiheet kiinnostavat ihmisiä ja miksi kävijät tulevat sivustollesi. Joskus tämä on totuuden hetki. Jos esimerkiksi keskikokoisia yrityksiä markkinoinnissaan auttava yritys saa sivustolleen kävijöiksi lähinnä bloggaajia “Näin kasvatat Instagram tiliäsi” blogipostauksesta, kävijämäärän kasvu ei välttämättä tule kasvattamaan yritksen tiliä.
Se, että jokin sisältö on kävijämäärissä suosittu, ei siis suoraan tarkoita, että se on kohdistettu oikein eikä jokaista hakusanaa kannata lähteä jahtaamaan. Vaikka esimerkiksi linkkejä saamalla voi vaikuttaa sivuston kehitykseen, on silti aina parasta tehdä sellaista sisältöä, joka tuo maksavia asiakkaita.
Kun sisältö myös tavoittaa oikeat ihmiset tai saa aikaan suoraa toimintaa, kannattaa sitä käyttää hyväkseen. Siihen on parikin hyvää tapaa. Suosituimmista blogisisällöistä voi esimerkiksi koota sähköpostilistalle liittyessä jaettavan maksuttoman oppaan tai raportin tai samasta aiheesta voi tehdä resurssin, jonka avulla saa lukijoita sitoutumaan sähköpostilistalle.
Hyvin suositusta kirjoituksesta voi myös johtaa kävijöitä esimerkiksi myyntisivulle. Vaikutusta voi tehostaa linkittämällä siihen myös muista blogiartikkeleista ja aihetta käyttää myös mainonnassa.
Näin löydät suosituimmat sivut Google Search Consolen avulla:
1. Avaa kehitysnäkymä.
2. Valitse aikajanan alta kyselyt välilehden sijaan sivu välilehti
Täältä näet, miten monta kertaa millekin sivulle on klikattu ja montako näyttökertaa kullakin sivulla on. Oikeasta kulmasta voit vaihtaa tulosten järjestystä ja klikkaamalla sivua. Klikkaamalla aikajanalle näkyviin myös keskimääärisen sijoituksen ja menemällä kyselyt välilehdelle näet, millä hakusanoilla sivu sijoittuu ja löydetään.
3. Löydä hakusanoja, joita voit lisätä sivustolle ja sisältöön
Huomaatkin jo varmaan, että sivu saattaa löytyä muillakin hakusanoilla kuin olisit itse osannut arvata. Se on hyvä asia ja antaa uuden työkalun kävijämäärien kasvattamiseen. Jos sivusto ei ole aivan valtava, voit katsoa jokaista tärkeää sivuasi erikseen ja löytää hyödylliset hakusanat, jotka tuovat sivustolle oikeanlaisia kävijöitä, mutta joille sivu ei ole suoraan optimoitu.
1. Kehitysnäkymässä, klikkaa näkyviin klikkaukset, näyttökerrat ja keskimääräinen sijainti.
2. Mene “sivu” välilehdelle
3. Klikkaa haluamasi sivun nimeä – kehitysnäkymä muuttuu sivukohtaiseksi
4. Klikkaa nyt uudelleen “kyselyt” välilehteä
Nyt saat näkyviin sivulle johtaneet kyselyt. Jos sijoituksesi on jossakin hyvässä kyselyssä alhainen, lisää sisältöön kyseinen hakutermi sopivaan kohtaan. Hakukoneoptimointi ei saa olla väkinäistä, mutta usein pystyt vain muokkaamaan jotakin lausetta tai otsikkoa sopivasti.
4. Näe, mihin sivustollasi linkitetään
Linkit ovat osa hakukoneoptimoinnin perusteita. Sivuston kolmenlaiset linkit vaikuttavat kaikki sijoituksiin: sivuston sisäiset linkit, sivustolle tulevat ulkoiset linkit ja sivustolta ulospäin suuntautuvat linkit.
Ulkoiset linkit
Ulkoisien linkkien kohdalla vaikuttaa sen sivuston laatu, jolta linkki tulee sekä esimerkiksi linkin ankkuritekstin sisältö. Suurempi määrä hyvälaatuisia ulkoa tulevia linkkejä on Googlen silmissä hyvä juttu, sillä sisältö on luultavammin silloin hyvää!
Ulospäin menevät linkit
Ulospäin menevissä linkeissä kannattaa myös olla sopiva ankkuriteksti jo ihan siksi, että klikkaa tästä ei ole hyvä kehote. Ulospäin menevät linkit kannattaa myös ohjata mahdollisimman hyville sivustoille, mutta oman hakusijoituksen takia voi valitettavasti olla kannattavaa olla linkittämättä samasta hakusanasta kilpailevalle sivulle.
Jos linkki on kaupallinen, Google suosittelee merkitsemään sen ns. nofollow merkinnällä linkin koodissa, jolloin se ei laske linkkiä samalla tavalla sivuston eduksi. Tästä syystä esimerkiksi bloggaajille saatetaan tarjota maksua linkittämisestä kaupalliselle sivustolle ilman nofollow merkintää. Tähän kannattaa suhtautua suurella varauksella, sillä se on Googlen suositusten vastaista ja myös yhteistyötä tarjotessaan yrittäjän on hyvä tietää tästä.
Sivuston sisäiset linkit
Sivuston sisäiset linkit kertovat sivun auktoriteetista. Esimerkiksi jokainen alasivu voi linkittää takaisin etusivulle tai jokaisen kameran sivu verkkokaupan “kamerat” katerogian sivulle. Tämä on luonnollinen tapa hakukoneille tietää, mikä sivu on tärkeä ja auttaa niitä sijoittumaan haussa. Siksi esimerkiksi tietosuoja sivu kannattaa myös piilottaa hakukoneilta.
Joskus sivuston sisäiset linkit kuitenkin jakaantuvat epätasaisesti ja se vaikeuttaa vähiten linkitettyjen sivujen sijoittumista haussa. Jakaumaa kannattaa tarkistaa Google Search Consolen avulla. Sivuston toimivuuden kannalta ylimääräisiä linkkejä kannattaa kuitenkin välttää myyntisivuilla, optin sivuilla sähköpostilistaa kasvattaessa ja kaikilla muillakin sivuilla, joiden tarkoitus on saada kävijä tekemään jokin yksi toiminto. Voit halutessasi lukea lisää toimivan sivuston erilaisista sivuista täältä.
Näin tarkastelet linkkejä Search Consolessa:
1. Mene Linkit kohtaan sivupalkin alaosassa vasemmalla.
2. Näet kootut tulokset sivujen ulkoisista linkeistä. Klikkaamalla sivua näet, mistä siihen on linkitetty. Klikkaamalla linkittävää sivustoa, näet vielä miltä sivulta linkki tulee.
3. Linkit sivulla ulkoisten linkkien alla näet ulkoisten linkkien yhteyteen laitetut linkkikuvaukset.
4. Linkit sivun toisessa reunassa näet koottuna sisäiset linkit ja voit avata koko näkymän kohdasta “lisää”. Klikkaamalla sivua näet, mitkä sivut sille linkittävät.
Voit parantaa sivustosi sijoituksia hauissa mm. hankkimalla lisää hyvälaatuisia linkkejä. Jos joku linkittää huonolla ankkuritekstillä, voit ystävällisesti kysäistä, vaihtaisiko hän linkin ankkuritekstin kuvaavammaksi.
5. Pidä sivusto ajantasalla
Oletko koskaan löytänyt sivustoltasi sivua, joka viittaa johonkin jo tapahtuneeseen kampanjaan tai jättänyt ennen ihan hyvin toimivan blogipostauksen vanhenemaan kunnes se ei ole enää ajankohtainen?
Search Console auttaa pitämään yllä kokonaiskuvaa sivustosta ja sen sisällöstä. Parhaiten pärjäävät blogipostaukset kannattaa vaikka vuosittain päivittää ja mainita siitä. Google pitää ajantasaisesta materiaalista, koska niin pitävät kävijätkin.
Vaikka Search Consolessa ei ole suoranaista toimintaa vanhentuneen sisällön huomaamiseksi, se auttaa ajattelemaan sivustoa kokonaisuutena myös sisällön suhteen ja näyttää, jos joku ennen kävijöitä tuonut materiaali alkaa menettää vaikutuksensa.
Kun olet jo kirjoittanut hyvää sisältöä, joka on noussut tuloksissa, on paljon helpompaa päivittää sitä sopivaksi kuin kirjoittaa kokonaan uutta. Samalla saat todennäköisesti enemmän myös linkkejä, koska materiaalisi on pysyvämpää ja kattavampaa.
Tämänkään artikkelin kirjoittaminen yhtä julkaisua ja viikon somessa mainostusta varten ei olisi erityisen järkevää ajankäyttöä. Oikealla tavalla hyödynnettynä se voi kuitenkin olla monelle hyödyllinen vielä pitkään.
Miten tästä voi jatkaa?
Toivottavasti tämä kirjoitus on auttanut sinua saamaan Google Search Consolesta käyttöösi aivan uudenlaisen hyvän maksuttoman työkalun esimerkiksi sivuston kävijämäärien kasvattamiseen.
Piditkö tästä artikkelista? Vinkkaa siitä kaverille tai kollegalle, joka voisi käyttää näitä neuvoja hyväkseen. Tämä artikkeli on osa sarjaa, jonka olen kirjoittanut sisältöstrategian tilanneiden asiakkaideni käyttöön, mutta jaan sen mielelläni myös sinulle.
0 Comments